معلومات: پروسه سپانسر کردن کودکانی که در حضانتِ دفتر اسکان مجدد مهاجرین استند

To read this resource in English, click here.

کودکان زیر سن هژده سال که بدون داشتن اسناد قانونی (ویزه و یا اجازه نامه‌ی رسمی) و بدون همراهی والدین یا سرپرست قانونی شان به امریکا می‌رسند، به عنوان "کودکان بدون همراه" شناخته می‌شوند. به یاد داشته باشید که کودکانی که با سایر اعضای خانواده -که شامل والدین و یا قیم رسمی شان نباشند- به طور مثال، خاله، عمه، کاکا، ماما، برادر و یا خواهر بالاتر از هژده سال، و یا مادر بزرگ یا پدر بزرگ،  به امریکا می‌رسند، امکان دارد از این اعضای خانواده و اقوام جدا شوند و به عنوان "کودکان بدون همراه" ثبت گردند.

کودکان بدون همراه بعد از ورود به امریکا تحت حضانت و حفاظت دفتر اسکان مجدد مهاجرین که بخشی از دیپارتمنت صحت و خدمات انسانی است، قرار می‌گیرند. این دفتر در سراسر امریکا مراکز نگهداری از کودکان بدون همراه را مدیریت می‌کند. در این مراکز، کودکان حق دسترسی به غذا، لباس، مسکن، و خدمات صحی، آموزشی، تفریحی، وغیره را دارند. علاوه بر آن، در این مراکز، کودکان فرصت دیدار با یک وکیل را نیز دارند تا در مورد حقوق خود آگاهی یابند و راه‌های درخواست برای ماندن در امریکا را، در صورتی که خودشان علاقمند آن باشند، بیاموزند. مهمتر از همه، کودکانی که در این مراکز نگهداری می‌شوند، حق دارند توسط والدین، اعضای خانواده که بالاتر از هژده سال سن داشته باشند، و یا حتی دوستان و آشنایان خانواده‌ی شان که بالاتر از هژده سال سن داشته باشند، سپانسر شوند تا از حفاظت و حضانت دفتر اسکان مجدد مهاجرین بیرون گردند.

قدم اول در جهت سپانسر شدن تکمیل کردن درخواست سپانسری است. این درخواست را می‌توانید در این لینک بیابید. (برای باز کردن درخواست از انترنت اکسپلورر استفاده نمایید: گوگل کروم، فایرفاکس، و سایر وبسایت ها شاید کار نکنند.) در جریان پروسه‌‌ی سپانسر کردن، شخص سپانسر با کارمندان مرکزی که کودک مورد نظر در آن به سر می‌برد در تماس می‌باشند. امکان دارد در جریان این پروسه، از سپانسر خواسته شود تا پس زمینه‌ی شان به وسیله‌ی اثر انگشت مورد ارزیابی قرار گیرد. شاید علاوه بر آن، یک کارمند موظف از خانه‌ی شخص سپانسر دیدار کند و بعد از آن پیشنهادات خود را در مورد اینکه آیا کودک می‌تواند به آنجا انتقال یابد یا خیر بنویسد. پروسه‌ی سپانسر کردن یک کودک نباید کسی را با مسوولین تطبیق قوانین مهاجرت در امریکا روبرو بسازد: در حال حاضر، دستگیر کردن یا دیپورت کردن شخصی که به خاطر سپانسر کردن یک کودک ثبت نام نموده باشد خلاف قانون است، حتی اگر آن شخص خودش ویزه و یا اسناد قانونی برای بودن در امریکا را نداشته باشد.

پروسه‌ی سپانسر کردن یک کودک می‌تواند مشکل و پیچیده باشد، خصوصا اگر کودک و سپانسر به اسنادی که نشان دهنده‌ی رابطه‌ی فامیلی شان باشد دسترسی نداشته باشند. به طور مثال اگر کودک به اسناد ثبت تولد دسترسی نداشته باشد و یا والدین او در دسترس نباشند تا اجازه‌ی مرخصی او با سپانسر را بدهند، این پروسه می‌تواند مغلق تر گردد. در صورت ایده آل، پروسه‌ی سپانسر کردن باید فقط چند روز یا هفته وقت بگیرد، اما در حقیقت این پروسه می‌تواند حتی به ماه ها بکشد. نهاد های غیرانتفاعی و حقوقی ای وجود دارند که به سپانسر ها کمک می‌کنند تا جواب سوالات خود را بیابند. معلومات بعضی از این نهاد ها را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

برای آغاز کردن پروسه‌ی سپانسر کردن یک کودک، اعضای بالغ خانواده و یا دوستان و آشنایان خانواده‌ی کودک باید به دفتر اسکان مجدد مهاجرین با زنگ زدن به این شماره و یا ذریعه‌ی ایمیل به این آدرس به تماس شوند:

1 (800) 203-7001
information@ORRNCC.com

قبل از اینکه به یک سپانسر اجازه‌ی صحبت با کودک و یا معلومات در مورد محل بود و باش کودک داده شود، سپانسر باید به دولت سند ارایه نماید که نشاندهنده‌ی شناخت و یا رابطه‌ی فامیلی با آن کودک باشد. اگر شما از اینکه کودکی به یک عضو خانواده اش سپرده نمی‌شود تشویش دارید و یا در مورد یک کودک در حضانت دفتر اسکانِ مجدد مهاجرین نگران استید، می‌توانید با خانه پری نمودن این فورم، تقاضا کنید که برای آن کودک از طریق مرکز یانگ برای حقوق کودکان مهاجر یک دادخواه مستقل تعیین گردد. کارمندان این نهاد غیرانتفاعی توانایی رسیدگی به قضایای همه کودکان را ندارند اما کوشش خواهند کرد تا به بیشترین تعداد ممکن کودکان کمک نمایند.

برای دانلود کردن این معلومات در یک پی دی اف، اینجا کلیک کنید.

کلمات و معادل انگلیسى شان

دفتر اسکان مجدد مهاجرین- Office of Refugee Resettlement (ORR)
"کودکان بدون همراه"- unaccompanied children
مرکز یانگ برای حقوق کودکان مهاجر - Young Center for Immigrant Children’s Rights
دادخواه مستقل- Independent Child Advocate
دیپارتمنت صحت و خدمات انسانی - Department of Health and Human Services

Noorjahan Akbar